VOLVO PV 444 1953

Team Hunchback:
Sören Andersson
Magnus Hägglund

Kontakt:
Sören - mail
Magnus - mail

MOTOR:
Volvo B21, 2,185 - 2,192 liter (133 kubiktum)

BLOCK:
Delvis betongfyllt och polerat på insidan.
Modifierat smörjsystem kompletterat med omgjord retur från toppen samt skvalplåtar, skrapor och nät i kolfibertråget


STAKAR:
Autoverdi H-profil stål. 163 mm långa (centrum-centrum)

KOLVAR/RINGAR:
Måttbeställda JE-kolvar
Total Seal kolvringar


TOPP:
16-ventilers B23-topplock med igensvetsade och omarbetade förbränningsrum, sänkta tändstift
Mekanisk ventiljustering


ÖVRIGT MOTOR:
Insug med fyra stycken 56 mm spjäll
Kamaxelvärden: Slipade efter egna önskemål
Variabla kamdrev av egen tillverkning
Plenumkammare och trattar i kolfiber
Fyra stycken1800 cc Bosch spridare
Rostfritt grenrör
Special turbo av Svein på Svensk Turbo Service och insugstratt i kevlar
Wastegate "Cont flow" av Jocke och Svein
Högeffektiv Intercooler med hemgjorda tankar, 3 tums tryckrör
Programmerbart Autronic SM2 styrsystem, från MRM-Racing
Earls slangar och kopplingar
Alu-kylare
Elektrisk vattenpump
Omgjord cirkulation

EFFEKT:
952 hkr/ 8300 rpm, max vridmoment: 835 Nm/ 8000 rpm vid 2.65 bar laddtryck.

PRESTANDA:
1/4 mile: ET 7,76 / 275 km/h
1/8 mile: ET 4,90 / 225 km/h
60 ft: 1,10 sec

-------------------------------------------------------------------------------------

TRANSMISSION:
5-växlad Liberty med luftväxling och magnesiumhus
Egentillverkade drev
2-skivig Ray Franklin 7" titan koppling
Trick Titanium sprängkåpa

-------------------------------------------------------------------------------------

CHASSI:
Rörchassi i chrome moly enligt 25:1C
Byggt av Magnus och Sören

-------------------------------------------------------------------------------------

FRAMVAGN:
Lamb fjäderben med specialbeställda fjädrar
Opel Ascona Kuggstång

-------------------------------------------------------------------------------------

BAKAXEL:
Prismabanjo av Magnus och Sören
Mark Williams aluminiumklump, 3.812"
40-splines aluminiumspole, 4,86-utväxling
Mark Williams Super-Light genomborrade drivaxlar
Titanbultar med aluminiummuttrar
4-link med titanbultar
Koni 7-tums stötdämpare, elektriskt justerbara, med specialbeställda fjädrar. Krängningshämmare

-------------------------------------------------------------------------------------

BROMSAR:
Lamb skivor, ok och huvudcylinder
Simpson bromsskärm

-------------------------------------------------------------------------------------

DATALOGGER:
Edelbrock quickdata, totalt 21 mätpunkter

-------------------------------------------------------------------------------------

KAROSS:
Helt och hållet i kolfiber
Breddad 15 cm över bakaxeln och avsmalnande framåt
Taksänkt två tum
Marguard-rutor helt i plan med karossen, limmade

-------------------------------------------------------------------------------------

LACK:
Otroligt svart nyans
Lysena lackade av modellbyggaren Rickard Hedlund

-------------------------------------------------------------------------------------

INREDNING:
Torpedvägg i stålplåt
Golv, dörrsidor, instrumentpanel, batterilåda och stol i kolfiber
Hjulhus i sandwichkonstruktion av kolfiber och armidfiber (kevlar)
Autometer Ultra Light-instrument

-------------------------------------------------------------------------------------

FÄLGAR:
Weld Wheels, Aluma Star 14x15" bak
TFX 3,5x15" spindelmonterade fram

-------------------------------------------------------------------------------------

DÄCK:
Goodyear, 32x14,5x15 slicks bak
23x5x15 frontrunners fram

-------------------------------------------------------------------------------------

VIKT:
Tävlingsvikt 785kg, inklusive förare

-------------------------------------------------------------------------------------

BYGGTID:
Ca 7000 tim